Nu är det som bekant oktober månad och Cancerfondens Rosa Bandet-Kampanj uppmärksammas mer eller mindre överallt.
Syftet med Rosa Bandet-kampanjen är att bekämpa cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om bröstcancer och bedriva påverkansarbete. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår 1-31 oktober. I år genomförs kampanjen för tolfte året i rad. Inför årets kampanj hade Rosa Bandet sedan starten 2003 samlat in 452 miljoner kronor.
Varje år får cirka 7 500 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att minst var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Antalet bröstcancerdiagnoser i Sverige ökar, men samtidigt blir dem som överlever allt fler. På 1960-talet levde cirka 50 procent av bröstcancerpatienterna i Sverige tio år efter diagnos och behandling. I dag är siffran cirka 80 procent. Cancerfondens mål är att ännu fler ska överleva – ett mål som bara kan bli verklighet genom framgångsrik forskning.
Lindex har två och fina och användbara artiklar som genom försäljningen bidrar till forskningen